Augmented Reality – SDK incelemeleri
Daha önceki makalemizle genel anlamda sanal gerçeklik kavramlarıyla ifade ettiğimiz yaklaşımları ve mantıklarını, daha net anladığımızı düşünüyorum. Ancak bu noktada da “peki nasıl geliştireceğiz?” şeklinde sorular akla gelmiş olabilir, Şimdi de, kaba taslak bu sorulara cevap vermeye çalışalım. Bu noktada bulduğum güzel bir çalışma var, izninizle bu çalışmayı referans alarak ilerlemek istiyorum.
2018 itibari ile mevcut olan popüler SDK ve incelemeleri ve kıyaslamalarını buluyoruz, buda bizim için oldukça yönlendirici olacaktır.
Desteklenen Ortamlar: Android (4.4 +), iOS (9.0+), Windows for tablets, smart glasses (Epson Moverio, Vuzix M100, ODG R-7).
Desteklenen geliştirme platformları: Native API, JavaScript API, Unity3D, Xamarin, Titanium, Cordova.
Mevcut versiyon : SDK 8
Hem geliştirme hemde çalışma ortamı için oldukça geniş bir destek sununan platform, Ayrıca hızlı bir şekilde sürekli gelişmesi dolayısı ile oldukça efektif ve rahat bir platform sunuyor.
Ayrıca startup projeler için tüm özelliklerini içeren ücretsiz geliştirme ortamı da sunmaktadır. Son sürümü SDK8 ile birlikte SLAM (Simultaneous Localization and Mapping – eş zamanlı Lokalizasyon ve Haritalama) özelliği ile birlikte, Geliştirmelere oldukça rahat bir geliştirme ortamı sunuyor.
Washington post, Hueber, Lufthansa ve benzeri bir çok örnek mevcut, yapılan işlere kabaca göz atmak istenirse ürün’ün adresinden incelenebilir.
Sanırım, en özellikli SDK wikitude’ de yer alıyor, açıkçası listelemeye üşendim, Ancak tüm listeye site‘sinden göz atmak nedenini anlamanızı sağlar. 🙂
Mevcut version : 2
IOS platformlar için Apple tarafından oluşturulmuş AR geliştirme platformudur. Apple tarafından duyurulan ARKit özellikleri :
- paylaşılabilir AR deneyimi
- Konuma bağlı kalıcı AR deneyimleri oluşturma,
- nesne algılama ve görüntü izleme
En belirgin örnek iOS 12 deki “Measure” uygulaması olacaktır, yanı sıra IKEA place IOS uygulaması ve Model3AR uygulamaları gösterilebilir.
Desteklenen Ortamlar: Android 7.0 and higher, iOS 11 or higher.
Desteklenen geliştirme platformları: Java, Unity, Unreal ve iOS
Google ‘ın ARKit ‘e cevabı olarak düşünülebilir, Ancak Google bir adım ileriye giderek IOS cihazlar içinde destek getiriyor. 3 Temel özellikle Ar uygulamalarına destek sağlanmaktadır.
- Hareket izleme – telefonun konumu çevreye göre izlemek için kullanılır.
- Çevresel anlayış – yatay ve dikey yüzeylerden, hatta açılı yüzeylere kadar yüzeylerin boyutunu / yerini tespit etmek.
- Işık tahmini – gerçek hayat aydınlatma koşullarını tahmin etmek.
My Tamagotchi Forever, The Walking Dead Our World, TendAR, Pottery Barn 360 Room View, IKEA place Android uygulamalarına göz atmakta fada var.
Desteklenen Ortamlar: Android, iOS, UWP and Unity Editor.
Mevcut versiyon : 7.5.26
Kullanımı en yaygın olan platformlardandır. Geliştirme amaçlı olarak tüm özellikleri watermark içermek şartı ile ücretsiz olarak kullanılabilir. Unity ile birlikte oldukça yaygın bir kullanıma sahiptir, ve performans açısından da öncelikli tercihler arasında yer alır.
- Vuforia Model Hedefleri – Görsel metin işaret yada nesneleri tanıma.
- Vuforia Zemin Düzlemi – Zemin algılama Özelliği.
- Vuforia Fusion – Parçalı yapıyı aktif etmek için diğer eklentileri çalıştırma özelliği.
- Otomatik tetiklenme Özelliği.
- ARCore, ARKit, HoloLens ve Universal Windows Platform cihazlarını desteği.
Ask Mercedes, Lego, ViewAR ve benzeri uygulamalar örnek teşkil ederken, Detay liste için Ürün sitesine göz atılabilir.
Desteklenen Ortamlar: PC, Android, iOS, Windows, WebGL.
Amerikan menşeli bir çözüm, En büyük artısı ekibin sahip olduğu uzun bir 3D ve animasyon tecrübesi. Düşük donanımlı telefonlarda bile etkili sonuçlar veren oldukça hızlı ve efektif bir yüz tanıma özelliği mevcuttur. özellikle filtre ve Lens eklentilerinde sıkça karşılaşabileceğiniz bir ortam.
- sert nesneler,
- şekil değiştirebilir maskeler,
- morph maskeler
- işlem sonrası efektler
Dreamworks, NASA, Sony, Hailo referansları arasında yer almaktadır.
Desteklenen Ortamlar: Android, iOS, UWP, Windows, Mac and Unity Editor.
Mevcut versiyon : 2.3.0
Vuforia’nın ücretsiz alternatifi olarak düşünülebilir. Ücretli ve ücretsiz versiyonları mevcut olup, sınırlı set desteklese de ücretsiz versiyon watermark içermez. Entegre etmesi oldukça kolay.
- Düzlemsel hedefli AR,
- 1000’den fazla yerel hedef için düzgün yükleme ve tanıma,
- HW codec’lerine dayalı video ve saydam video oynatma,
- QR kod tanıma ve çoklu hedef izleme.
- 3D izleme, (ücretli versiyon)
- SLAM tabanlı izlem (ücretli versiyon)
- ekran kaydı. (ücretli versiyon)
Desteklenen Ortamlar: Android, iOS, Linux, Windows, Mac OS and Smart Glasses.
Mevcut versiyon : ARToolKit 5.0 – artoolkitX 1.0
Açık kaynak kodlu bir proje, Proje satıldğı için artık “artoolkitx” adı ile yaşayaçak şu an ARToolKit v5.0 ın forklanmış versiyonu destekleniyor. Entegrasyon konusunda biraz yorucu olabilir. Özellikleri aşağıdaki şekilde listelenebilir:
- Tek kamera veya stereo kamera kamera pozisyonu / oryantasyon izleme.
- Basit siyah karelerin izlenmesi
- Düzlemsel görüntülerin izlenmesi
- Kamera kalibrasyonu ve optik stereo kalibrasyon
- Unity ve OpenSceneGraph için eklentiler
- Optical head-mounted display desteği
- Özgür ve açık kaynak yazılım
- Gerçek zamanlı AR uygulamaları için yeterince hızlı
ARToolKitX projesi ve örneklerine ilişkin bilgi Ürünün sitesinden elde edilebilir, Örneklere erişim için Proje takımı‘nın sayfasına göz atmak yeterli.
Sonuç : Google ve Apple markalarının mobil cihaz sektöründeki dominant yapıları düşünüldüğünde ARCore ve ARKit SDK’larının yaşamlarını ciddi şekilde sürdüreceklerini düşünmek zor olmuyor, Ancak Wikitude ve Vuforia gibi çok özellikli ve rüşdünü ispat etmiş ve geniş bir geliştirme ortamında çalıştıklarını da düşünürsek Kalıcı oyuncular olacaklardır.
Şu ana kadar platform destekleri, kullanım oranları ve yetenekleri dikkate aldığımızda Wikitude ve Vuforia açık ara Önde 2 yakın lider olarak görülüyor.
(Biraz eskide olsa, bir Akademik makalede güzel bir grafikle sergilenmiş. Makaleye erişmek için. )
Ancak Yinede ARToolKitX gibi opensource projeleri de unutmamak gerekir. Ayrıca burda yer veremediğimiz ancak bakmaya değer SDK lar: Kudan, MAXST, True AR, XZIMG, NyARToolKit
Bu makaleninTemel’i thinkMobiles sitesine dayanmaktadır, bazı güncellemeler yapmak gerektiyse de yine sitede yer alan kıyaslama tablosunun fikir vereceğini düşünüyorum :
Wikitude | ARKit | ARcore | Vuforia | DeepAR | EasyAR | ARToolKit | |
Yakalanan maksimum mesafe (m) | 2.4 / 5 | 1.5 / 5 | 1.0 / 3 | 1.2 / 3.7 | 0.7 / 5 | 0.9 / 2.7 | 3 / 3 |
Sabit işaretin algılanması | 6 | 9 | 9 | 10 | 8 | 7 | 8 |
Hareketli işaretin algılanması | 6 | 7 | 6 | 6 | 7 | 3 | 6 |
Minimum tanıma açısı | 10 | 30 | 50 | 30 | 35 | 35 | 10 |
Üst üste çakışan işaretleyici için minimum görünürlük | 100% | 50% | 75% | 20% | 10% | 10% | 100% |
2D Algılama | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ |
3D Algılama | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | – | – | – |
Lokasyon | ✓ | ✓ | ✓ | – | – | – | – |
Bulut Algılama | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | – | – | – |
SLAM | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | – | – | – |
Total (rating) | 8.0 | 7.5 | 7.7 | 7.7 | 4.7 | 4.4 | 2.8 |